Friday, August 30, 2013

Om tiggare

ME (status, FB)
Första tiggaren siktad utanför Hemköp i Ryd. Det gäller att välja rätt stadsdel om man vill ha pengar. Tror inte att Ryd inbringar så mycket.
MR
Dom finns numera överallt. Organiserat
ME
Jepp. Jag ger aldrig, jag litar inte på dem. Bättre att fortsätta ge till organisationer man vet gör nytta.
GB
Nä Södra Ryd är inte direkt Skövdes gräddhylla.
ME
Nej det vore synd att säga med så många fattiga här
HGL (jag)
Utanför ett Hemköp är hyfsadt.

"Jag ger aldrig, jag litar inte på dem."

Nähä ... skulle du uppskatta den attityden om du sjelf vore tiggare?

"Bättre att fortsätta ge till organisationer man vet gör nytta."

Och du vet att de intet göra ngn skada? Typ försöka tvinga in ngn på psyk (hände med en liberal judinna m e m - de "erbjödo" men ... colla Nataf i franska nyheter).
ME
Hans-Georg! Det är inget som hindrar dig att ge till dem av _dina_ pengar. Vad jag gör med mina pengar är däremot helt och hållet min ensak. Jag är student och lever till stor del på lånade pengar från staten.

Hade du hängt med det allra minsta i vad som hänt i Sverige de senaste åren så skulle du veta att pengar i en tiggares bössa väldigt ofta hamnar rakt ner i fickorna på en överordnad i ligan. Polisen här i Skövde har till och med avrått från att skänka pengar:

Polisen "Tiggarna ofta del av kriminella ligor"
http://www.skovdenyheter.se/nyhet/54782/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor


Hur jag vet att den organisation jag skänker pengar till inte gör någon skada? Tja, du kan väl ringa Katolska Kyrkan i Skövde och fråga dem om brukar tvinga in liberala judinnor på psyk i Frankrike. Tills dess kanske du kan vara så god och hålla dina dumheter borta från min vägg.
HGL
Nu var polisen sjelf af rumänsk härkomst - och de ha haft communiststyre ett tag.

Det kan låta hårdt med en öfverordnad som plockar in deras pengar - men de skulle eventuelt kunna se honom som ett beskydd (mot brutalitet om sådan skulle finnas) och en försäkring - för dagar de möta många af din typ.

Jag gör hvad jag vill med mina hoptiggda pengar, ja - inclusive ger sista småslantarne till en tiggare. Och jag har studieskuld. Du behöfver intet framställa dig som fattigare än hvad jag är.

Du gör hvad du vill - och du kan kanske den här med fåren och getterna.

Nataf var ett extremt exempel. Men tendensen är klar, en organiserad välgörenhet kan också bli ett controllverktyg man fastnar i.

Polisen gick ut med att afråda från att ge pengar ... jo du, vissa ha afrådt från att ge pengar till mig. Sådana menniskor unnar jag att brinna. Jag har färre tänder p g a sådana som de. Jag vet intet hvilka de äro, och det vore kanske dumt att med bindel för ögonen profetera hvem som slog en ... men jag är intet glad för dem jag misstänker.
uppdatering
fortsatt débat sedan i går
ME
Så din tolkning av liknelsen med fåren och getterna är att om jag ger mina pengar till behövande genom kyrkan istället för direkt till tiggare så kommer jag att hamna i helvetet? Förlåt mig, men det här är bara dumt.

Låt mig dela med mig av en berättelse. När jag var 20 år gick jag på s.k. Bibelskola. Jag var ung, idealistisk och hopplöst naiv, även vad gäller tolkningen av liknelsen om fåren och getterna. En gång åkte klassen till London på studiebesök i en kyrka som arbetade mycket med hemlösa. En hemlös man kom då fram till mig i en park och frågade om han kunde få 50 pence. "Of course" sa jag och gav honom pengarna. 5 minuter senare kom han tillbaka och sa "thank you man, you just bought me a beer". En liknande scen utspelade sig samma halvår i Sverige, även då med mig som generös donator.

Idag, anno domini 2013, finns det även ligor som utnyttjar fattiga rumäner för att själva leva gott. Nej tack H-G, jag ger hellre till kyrklig hjälpverksamhet där pengarna kommer till verklig nytta. Och det har absolut ingenting med dig och dina erfarenheter att göra.
LL
Jag ger aldrig pengar, däremot kan jag erbjuda personen en matbit, typ bröd eller något, då ser man ganska fort om det är "äkta" tiggare det handlar om
ME
Det är en bra grej Liva
LL
Ett bra alternativ tycker jag, då har man lite koll på vad som händer med ens "välgörenhet"
GB
Bra att ge mat och annat Liva..du kan ju gå in på Willys i Skövde och köpa ett paket blodpudding, de borde tiggaren bli överlycklig för.
ME
Blodpudding? Haha
GB
Ja..vi får tänka på de fattiga barnen i Bulgarien (också alitteration) och blodpudding är ju god och nyttig mat

Kanske skulle pölsa också uppskattas?
LL
fast jag brukar föredra att köpa något färdiglagat, ifall att personen inte har någon möjlighet att steka upp blodpuddingen annars är det ju näringsrikt om inte annat!
ME
Serverad kall, gött
GB
Ja blodpudding går att äta kall och ostekt..men däremot inte pölsa tror jag.
LL
Ah ok, har bara sett den stekas så antog att det behövdes, tycker verkligen inte om blodpudding så är inte så insatt
GB
Godast om man steker förstås, dricker mjölk till, lingonsylt..och varför inte lite rivna morötter
LL
Får öppna ett gatukök där detta serveras till tiggare och uteliggare, låter så fruktansvärt nyttigt
GB
Man kan ju också köpa ett paket billiga digestive, då kan ju de ju klara sig ett tag, ta ett digestive då och då...fast är inte lika nyttigt som blodpuddingen då

Morötter är nog gott och billigt
LL
Man får ta det som finns närmast helt enkelt då
GB
Jag tänker också i sammanhanget på ett Bibelord ur Matteus 7:6 Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er. Man kan ju inte veta säkert om de verkligen vill ha maten, därför ska du nog inte ta dina sista pengar för att köpa hängmörad oxfilé och skänka.
HGL
@ME: "En gång åkte klassen till London på studiebesök i en kyrka som arbetade mycket med hemlösa. En hemlös man kom då fram till mig i en park och frågade om han kunde få 50 pence. "Of course" sa jag och gav honom pengarna. 5 minuter senare kom han tillbaka och sa 'thank you man, you just bought me a beer'."

Altså gaf du en törstig att dricka. Eller är du säker att den mannen blef full? Verkade han full? Eller var din chock p g a att du intet kunde tänka dig att en christen menniska har rätt att dricka en öl? Mor lärde mig att äter man kött är det bra att dricka alcohol i måttliga mängder (frelsis, men intet helfrelst på nykterhetsideologien).

"Nej tack H-G, jag ger hellre till kyrklig hjälpverksamhet där pengarna kommer till verklig nytta."

Ja, är du säker på att de aldrig ringt efter psykhämtning så ... allvarligt, det är intet fel att ge till dem, men att BARA ge via dem och undvika contact med de hemlösa sjelfva är en smula dehumaniserande.

"Och det har absolut ingenting med dig och dina erfarenheter att göra."

Jag tror dig. Jag tror att du dessutom saknar egna erfarenheter af hemlöshet.

@LL:

"Jag ger aldrig pengar, däremot kan jag erbjuda personen en matbit, typ bröd eller något, då ser man ganska fort om det är 'äkta tiggare det handlar om"

Äfven om tio andra haft den idén innan och tiggaren är proppmätt och kanske försöker få ihop till öl eller caffe för att hjelpa matsmältningen, eller till en machine i tvettomaten? Jag har i somras varit tungen att slänga ett par shorts och en T-shirt fÖr att jag intet hade råd att torka efter tvetten. Och innan Martin säger att kyrkliga organisationer hjelpa till med tvett, jovisst, men i Paris är det i tacten af en gg per två veckor!

@GB:

Jag borde kanske ha tänkt på Matth 7:6 innan jag försÖkte tala som en christen med personen hvars status vi débattera under?

@LL igen - om en eller två göra hvad du säger är det helt ok.

No comments: